اسلامی دنیا میں منطق

👈انسان نے اپنے وجود کے شعور کے بعد پہلا کام سوچنا شروع کیا فکر کرنا شروع کیا قدیم منطق نے انڈیا چائنہ اور یونان میں ترویج پائی قرون وسطی میں یہ اس وقت متعارف ہوئی جب مسلمانوں نے اسکندریہ کو فتح کیا تو مسلمانوں نے یونان کے علمی و فلسفی مراکز تک رسائی حاصل کی کیونکہ اس زمانے میں اسکندریہ فلسفہ و الہیات یونان کا مرکز تھا ۔ شام و عراق کے مناطق میں بسنے والے افراد جو سریانی زبان بولتے تھے، یونانی زبان کے مطالعے میں مشغول ہو گئے اور انہی افراد نے بہت سارے اہم منطقی آثارکا ترجمہ کیا

👈انسان نے اپنے وجود کے شعور کے بعد پہلا کام سوچنا شروع کیا فکر کرنا شروع کیا قدیم منطق نے انڈیا چائنہ اور یونان میں ترویج پائی قرون وسطی میں یہ اس وقت متعارف ہوئی جب مسلمانوں نے اسکندریہ کو فتح کیا تو مسلمانوں نے یونان کے علمی و فلسفی مراکز تک رسائی حاصل کی کیونکہ اس زمانے میں اسکندریہ فلسفہ و الہیات یونان کا مرکز تھا ۔ شام و عراق کے مناطق میں بسنے والے افراد جو سریانی زبان بولتے تھے، یونانی زبان کے مطالعے میں مشغول ہو گئے اور انہی افراد نے بہت سارے اہم منطقی آثارکا ترجمہ کیا

 اسلامی دنیا میں منطق🌟
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
اس دور کو بنیادی طور پر تین حصوں میں تقسیم کیا جا سکتا ہے
👈 الف۔ تراجم translations

👈 ب۔ تحقيق و تنقید Research and criticism

اس دور کو پانچ حصوں میں تقسیم کیا جاسکتا ہے
 1۔ فارابی Farabis
 2۔ ابن سینا Avicennism
 3۔ حکمت اشراق Illuminationist philosophy
 4۔ حکمت صوفیاء Mystical philosophy
 5۔ حکمت متعالیہ Transcendent theosophy

👈 ج۔ تردید منطق systematic refutation

۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
👈 الف۔ تراجم translations
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

👈انسان نے اپنے وجود کے شعور کے بعد پہلا کام سوچنا شروع کیا فکر کرنا شروع کیا قدیم منطق نے انڈیا چائنہ اور یونان میں ترویج پائی قرون وسطی میں یہ اس وقت متعارف ہوئی جب مسلمانوں نے اسکندریہ کو فتح کیا تو مسلمانوں نے یونان کے علمی و فلسفی مراکز تک رسائی حاصل کی کیونکہ اس زمانے میں اسکندریہ فلسفہ و الہیات یونان کا مرکز تھا ۔ شام و عراق کے مناطق میں بسنے والے افراد جو سریانی زبان بولتے تھے، یونانی زبان کے مطالعے میں مشغول ہو گئے اور انہی افراد نے بہت سارے اہم منطقی آثارکا ترجمہ کیا
 عبداللہ بن مقفع
قاضی ابو القاسم اندلسی ( اپنی کتاب طبقات الامم ص 82 پر) بیان کرتے ہیں کہ
ابو جعفر منصور عباسی کے کاتب عبداللہ بن مقفع جو فارسی خطیب بھی تھے نے
👈الف۔ ارسطو کی منطق کے تین حصوں کا ترجمہ کیا
کتاب قاطیغوریاس
کتاب باری ارمیناس
کتاب انالوطيقا
👈ب۔ اس کے بعد منطق کے مدخل کا ترجمہ کیا جو فرفوریوس کی ایساغوجی کے نام سے مشہور ہے
👈ج۔ کتاب الھندی (جو بکیلہ و دمنہ کے نام سے مشہور ہے) کا فارسی سے عربی میں ترجمہ کیا

خلیفہ المہدی ( 775-785)
نے ایک خاص کمشن بنا کر سوفسطائی مغالطہ Sophistical Fallacies کا ترجمہ کروایا
الکندی نے ترجمہ کئے اور باقاعدہ ایسے مترجمین کا کام چیک کر کے نشر کروایا
حنین ابن اشق (متوفی 873)
اور اس کا بیٹا عشق ابن حنین (متوفی 910) جو عیسائی تھے نے بھی سریانی سے عربی میں ترجمہ کئے جس میں مقولات کی تشریحات بھی شامل تھی
 حسین بن اسحاق
کے بارے بھی ملتا ہے کہ انہوں نے ترجمہ کیے
 ابو بشر متاع ابن یونس (وفات 940)
جو ایک عیسائی تھا نے الفارابی سے مل کر سریانی سے ترجمے کیے خصوصا صناعت خمس میں خطابت اور شعر پر لکھا ارسطوئی کام کے ترجمان کے طور پر ابو بشر نے عظیم کام انجام دیا

۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
👈 ب۔ تحقيق و تنقید Research and criticism
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

🔸الکندی (801–873 AD) Alkindus

الکندی کا شمار اسلامی دنیا کے اوّلین حکماٴ اور فلسفیوں میں ہوتا ہے۔ فلسفہ کے علاوہ ریاضی، طبیعیات، ہیت،موسیقی،طب ، جقرافیہ اور منطق پر بھی کام کیا الکندی کے نمایاں کارناموں میں سے ایک کارنامہ، اسلامی دنیا کوحکیم ارسطو کے خیالات سے روشناس کرنا تھا۔
النادم کے مطابق الکندی نے مختلف مضوعات پر 260 کتابیں لکھیں. ان میں ہندسہ پر 32 ، طب اور فلسفہ پر 22 ، منطق پر 9 اور طبیعیات پر 12 کتابیں لکھیں
منطق پر تصانیف
رسالہ فی المدخل المنطقي باستيفاء القول فيہ۔
رسالہ فی الاحتراس من حدع السفسطائيين

🔸احمد بن طیب سرخی
یہ الکندی کا شاگرد تھا جس نے موسیقی اور منطق پر کتابیں لکھیں
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

🔸 الفارابي Alfarabi (873–950)

سب سے پہلا فرد جس نے غیر ارسطوئی منطق یعنی non-Aristotelian کے خد و خال پر لکھا اور اپنے آزادانہ نظریات بیان کیے
اس نے درجہ ذیل عنوانات کو جدید منطقی موضوع بنایا

 مستقبل کے مشروط یا احتمالات
future contingents
 اعداد و شمار
the number
 مقولات کا تعلق
relation of the categories
 نحو یا گرائمر اور منطق کا تعلق
the relation between logic and grammar
 استدلال و استنتاج کی غیر ارسطوئی اشکال
non-Aristotelian forms of inference

👈 اس نے منطق کو دو حصوں میں تقسیم کیا

1۔ پہلا وجود ۔۔۔۔ تصور idea
2۔ دوسرا وجود ۔۔۔۔۔ تصدیق proof
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

🔸حکیم یحییٰ بن عدی المنطقی ( 894۔965 )

وہ منطو اور فلسفہ کے ماہر اور فلسفہ کا مترجم تھے
اس نے اپنی زیادہ تر توجہ منطق پر صرف کی اور اسے “منطقی” کا لقب دیا جاتا ہے۔ وہ فلسفیانہ آثار کے سب سے نمایاں مترجم تھے ، خاص طور پر سریانی سے عربی کے ترجمے کئے۔ ان کے منطقی و فلسفی نظریات کو ابو حیان التوحیدی اپنی درباری محفلوں میں بیان کرتا تھا

🔸ابوحیان التوحیدی ( 923ء — 1023ء )

دسویں صدی کے نامور فلسفیوں میں سے ایک تھے۔ علاوہ ازیں وہ مصف و ماہر حیوانیات بھی تھے۔ فلسفہ میں وہ اپنے دور کے مشہور سخص تھے اور آل بویہ سے پہلے دربار کے وزیر و علمی طور پر سوال جواب میں یگانہ اور کئی کتب کے مصنف تھے
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
🔸ابن مسکویہ (932–1030)

انہوں نے جابر بن حیان اور زکریا رازی کی تحریروں کا مطالعہ کیا اور کیمیاء کے شوقین تھے مگر بعد میں ان میں فلسفہ و منطق کی طرف رجحان پیدا ہو گیا
زندگی کے ارتقا کا نظریہ سب سے پہلے معلم ثانی ابو نصرفارابی نے پیش کیا، ابن مسکویہ نے اس کی تشریح کی اور دلائل کے ذریعہ ثابت کیا۔

🔸 ابن حزم Ibn Hazm (994-1064)

جو طریقہ قیاس اس وقت مشہور تھا اس سے متفق نہیں ہوئے ، یہ استدلال کیا کہ قیاس متعصبانہ استدلال کے حوالہ سے نہیں دیا جاتا ہے ، بلکہ ایک حقیقی معنی میں مقولات کی شکل میں نظریاتی افکار کا استدلال حقیقی ہوتا ہے جبکہ تمثیلی استدلال ہو تو استعاراتی معانی میں ہوتا ہے حقیقی معنوں میں نہیں ہوتا
اس نے Scope of Logic پر لکھا اور فکر کی اہمیت importance of perception پر زور دیا
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

🔸ابو عبد اللہ ناتلی ( 955 م )

کہا جاتا ہے کہ وہ اصل میں مازندران اور ناتل شہر سے تعلق رکھتے تھے ۔ ابن سینا کی سوانح عمری میں ، بتایا گیا ہے کہ ناتلی ، جو فلسفہ جانتے تھے ، ابن سینا کے والد کی درخواست پر بخارا میں ابن سینا کے گھر میں کچھ عرصہ مقیم رہے اور اپنا کچھ عرصہ ابن سینا کو تعلیم دینے میں صرف کیا۔
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
🔸بو علی سینا (980–1037)

ناتلی کا شاگرد حکیم حسین بن عبد اللہ شیخ الرئیس بو علی سینا نے گراں قدر کام کیا ان کی کتاب شفا و قانون قابل ذکر ہے وہ دنیائے اسلام کے ممتاز طبیب اور فلسفی ہیں۔ ابن سینا یا ابی سینا فارس کے رہنے والے ایک جامع العلوم شخص تھے جنھیں خلیفہ ہارون الرشید کے دور کے اہم مفکرین اور ادیبوں میں شمار کیا جاتا ہے۔
انہوں نے 450 کتابیں لکھیں جن میں فلسفہ پر 150 تھی

یہ اندلس کا آخری مشہور منطقی تھا اس نے منطق کی ترتیب و نظریات کو تبدیل کر کے رکھ دیا ابن سینا کی منطق
Avicennian logic قدیم ارسطوئی منطق Aristotelian logic سے مختلف اور متبادل منطق تھی
اس نے ارسطو کے کام پر تبصرے اور تشریحات کے علاوہ اپنے افکار سے بھی متعارف کروایا اس نے
تعریفات Definition
مقولات یا گروہ بندی Classification
محمولات کی مقدار بندی
the quantification of the predicates
 مقولات کے مسائل یا مقترحات
categorical propositions

اس نے پہلی دفعہ زمانی منطق temporal logic یا tense logic کی بنیاد رکھی

🔸ابو الحسن بھمینار بن مرزبان (died 1067)

بو علی سینا کے شاگرد ہیں ۔ بو علی سینا کے ساتھ اس کی خط و کتابت اور سوالات کے جوابات کتاب مباحثات (مکالمے) میں مرتب کی گئیں ہیں۔ اس کا بنیادی کام کتاب التحصیل کی کتابت تھا جس میں بو علی سینا کی منطق ، طبیعیات اور مابعدالطبیعات کا خلاصہ پیش کیا گیا ہے ، اس کو 1024 ء اور 1037 کے درمیان اصفہان میں لکھا گیا تھا
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
🔸ابن رشد (1126۔1198)

مسلم فلسفی، طبیب، ماہر فلکیات ، مقنن اور منطقی تھے
ارسطو کے فلسفے پر نہایت سیر حاصل شرحیں لکھیں جن کے لاطینی اور عربی کے علاوہ یورپ کے مختلف زبانوں میں ترجمے ہو چکے ہیں۔
ابن رشد کا بنیادی نظریہ یہ تھا کہ انسان کا ذہن محض ایک طرح کی صلاحیت یا طبع ہے جو خارجی کائنات سے ذہانت حاصل کرکے اُسے عملی شکل دیتا ہے۔ انسان از خود یا پیدائشی طور پر ذہین نہیں ہوتا۔
تمام انسانوں میں ذہانت مشترک ہے اور شخصی دوام کا نظریہ بے بنیاد ہے۔ نیز مذہب اور فلسفیانہ حقیقت میں تضاد ممکن ہے۔
یوں تو ابن رشد نے متعدد کتب لکھی ہیں۔ مگر ان کی وہ تصانیف زیادہ مقبول ہوئی ہیں۔ جو ارسطو کی مابعدالطبیعات کی وضاحت اور تشریح کے سلسلے میں ہیں۔
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
🔸محمد بن عمر فخر رازی ( 1150 – 1210)

محدث، فقیہ، فلسفی ۔ منطقی ۔ رے ایران میں پیدا ہوئے۔ جہاں آپ کے والد ضیاء الدین عمر خطیب تھے۔ شافعی اور اشعری عقیدہ رکھتے تھے۔ خوارزم میں معتزلہ عقائد کے خلاف کوشاں رہے
اسلامی فلسفہ اور علم کلام پر دسترس رکھتے تھے
انہون نے ارسطو کی “first figure ” یا قیاس Syllogism پر تنقید کی اور نئی جدید دلکش منطق کی ایک شکل تیار کی
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

🔸ابو جعفر نصیر الدین طوسی (1201–1274)

ماہر فلکیات، ریاضی دان، فلسفی، طبیب، الٰہیات دان اور منطقی تھے
انہوں نے بہت ساری تصانیف چھوڑیں جن میں سب سے اہم کتاب “شکل القطاع” ہے، یہ پہلی کتاب تھی جس نے مثلثات کے حساب کو علمِ فلک سے الگ کیا، انہوں نے جغرافیہ، فلکی کیلینڈر، منطق، اخلاق اور ریاضی پر بیش قیمت کتابیں لکھیں جو ان کی علمی مصروفیت کی دلیل ہیں، انہوں بعض کتبِ یونان کا بھی ترجمہ کیا اور ان کی تشریح وتنقید کی

🔸نجم الدین علی بن کاتبی قزوینی died 1276 CE

أثير الدين الأبهري سمرقندی کے لائق تلمیذ اور شافعی مکتب سے تعلع اور ایک زبردست منطقی تھے
رسالہ شمسہ کے مصنف جو عرصہ دراز تک مدارس کے نصاب کا حصہ رہا

۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
👈 حکمت اشراق
Illumination school of thoughts
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

🔸شیخ شہاب الدین سہروردی (1155–1191)

انہوں نے ارسطوئی منطق و فلسفہ پر عملی اور نظریاتی کام کیا جس سے باقاعدہ ایک اسلامی فلسفہ کے عنوان سے مکتب وجود میں آگیا
شیخ شہاب الدین سہروردی نے فارسی اور عربی زبان میں 50 سے زیادہ تصانیف چھوڑی ہیں ، حکمت اشراق یا اسکول آف الیومینیشن کی بنیاد رکھی ہے۔ اس نے روشن خیالی کا ایک ورژن تیار کیا فارسی اور اسلامی مکتب جیسے

 قدیم ایرانی فلسفیانہ مضامین
آوسیینیزم (ابن سینا کا ابتدائی اسلامی فلسفہ) ، نوافلاطونیت یا نیوپلاٹونک تفکرات (ابن سینا کے ذریعہ ترمیم شدہ)
 سہروردی کے اصل جدید خیالات پر مبنی ہے۔
ان کے کام کو Henry corbin نے ترجمہ کرکے پہلی دفعہ
مغرب کو متعارف کروایا

۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
👈 ج۔ تردید منطق systematic refutation
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
بعض نے مطلقا منطق کا رد کیا تو بعض نے فقط ارسطوئی منطق کا جیسے

🔸حسن بن موسی نو بختی
تیسری صدی میں اس نے ’’کتاب الآراء والدیانات‘‘ لکھی اور اس میں ’’ارسطو‘‘ کی منطق کے بعض اہم مسائل کا رد کیا۔

🔸امام ابو بکر باقلانی
چوتھی صدی میں انہوں نے ’’دقائق‘‘ کے نام سے ایک کتاب لکھی جس میں متقدمین کی منطق کا رد کیا اور یونانیوں کی منطق پر اہل عرب کی منطق کی ترجیح ثابت کی۔

🔸علامہ عبد الکریم شہر ستانی
پانچویں صدی ہجری میں علامہ عبد الکریم شہر ستانیؒ (صاحب الملل والنحل) نے ’’برقلس‘‘ اور ’’ارسطو‘‘ کی تردید میں ایک کتاب تالیف کی اور قواعد منطق کے مطابق ان پر دلائلِ نقض کیا

🔸 ابو حامد غزالی ( c. 1058–1111)

اشعری فلسفہ مذہب و فکر کے حامی تھے ۔ ان کی کتاب’’ المنقذ من الضلال‘‘ ان کے تجربات کی آئینہ دار ہے امام غزالی نے ایک خط میں یہ بتایا تھا کہ آپ کی تصانیف تقریباً دو سو ہیں جن میں کیمیائے سعادت ،مقاصد فلسفہ تہافتہ الفلسفہ ہے جس کا رد ابن رشد نے تہافت التہافت کے نام سے کیا تھا
انہوں نے ابن حزم کے بالکل مخالف سمت کا نظریہ اپنایا کہ حقیقی استدلال تمثیلی استدلال analogical reasoning ہی ہوتا ہے
اس نے پہلی دفعہ ابن سینا کی منطق کو مذہبی ابحاث میں شامل کیا اور علم کلام کی بنیاد رکھی
امام غزالی نے اس فن کو کام میں لایا اور اصولِ فقہ کی کتاب ’’المستصفی‘‘ میں منطق کے اصول داخل کئے، پھر آخر عمر میں ان پر تصوف کا غلبہ ہوا تو انہوں نے منطق پر رد کرکے ’’تہافۃ الفلاسفۃ‘‘ لکھی اور ایک صدی تک فلسفہ ومنطق کے ایوانوں میں زلزلہ برپا کرکے اس علم کو نیم جان کردیا

🔸ابو البرکان بغدادی
چھٹی صدی ہجری میں انہوں نے اس سلسلے کو بڑی ترقی دی اور ’’المعتبر‘‘ کے نام سے ایک معرکۃ الآراء کتاب لکھی، جس میں اکثر مسائل میں ’’ارسطو‘‘ کے خیالات کو غلط ثابت کیا
🔸 شاہ عبد العزیز
فرماتے ہیں کہ:’’ علم منطق کی مثال تلوار وبندوق کی ہے، اگر ان کے خریدنے کا مقصد قتل ناحق، رہزنی وغارتگری ، مجادلہ ومکابرہ اور دین اسلام کے مقرر کردہ اصول وضوابط کا رد وابطال ہو تو سیکھنا ناجائز ہے، ورنہ جائز، بلکہ ضروری ہے‘‘۔
🔸 امام ابویوسف
’’ من تمنطق تزندق‘‘۔
🔸 امام شافعی
فرماتے ہیں کہ: ’’جو آدمی علم منطق سیکھے، اُس کو اونٹ پر سوار کرکے پورے شہر کا چکر لگوایاجائے اور خوب پٹائی کرکے یہ اعلان کیا جائے کہ یہ اس شخص کی سزا ہے جو کتاب اللہ کو چھوڑ کر فضول بحثوںمیں لگ گیا‘‘۔
🔸 امام احمد بن حنبل
فرماتے ہیں کہ: میں علماء منطق کی نماز جنازہ نہیں پڑھتا‘‘ ۔
🔸 امام ابوحنیفہ
نے اپنے بیٹے حماد کو وصیت کرتے ہوئے فرمایا کہ:’’ تم علم منطق میں مشغول نہ ہونا، کیونکہ یہ عمر کو ضائع وبرباد کردے گا‘‘۔
🔸 امام الحرمین ابوالمعالی الجوینی
فرماتے ہیں کہ:’’ اے لوگو! علم منطق وکلام مت سیکھو، اگر مجھے یہ معلوم ہوتا کہ یہ مجھے کہاں تک پہنچا دے گا تو میں علم منطق کبھی حاصل نہ کرتا‘‘۔
🔸 امام ابویوسف
کا قول ہے ’’من طلب الدین بالکلام تزندق‘‘ ۔
🔸 حضرت بہاء الدین مرجانی
فرماتے ہیں کہ: ’’مناطقہ کو اربابِ حق اہل السنۃ والجماعۃ اور فرقہ ناجیہ میں سے مت سمجھو ،بلکہ یہ لوگ فرق ضالہ میں سے ہیں‘‘۔