مشاھدات observation
ایسے قضايا کو کہتے ہیں جن کا حکم مشاہدہ اور حس کے بعد کیا جائے ان میں محض اطراف کے تصورات سے علم و جزم حاصل نہیں ہوتا یہ علم تصدیقی سے تعلق رکھتے ہیں
🔶 حواس Sensation
اس کی دو قسمیں ہیں
🔹ظاہری
🔹باطنی
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
🔶 حواس ظاہری external senses
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
◾ باصرہ sight
◾ سامعہ hearing
◾ شامہ smell
◾ لامسہ touch
◾ زائقہ taste
ان کی توضیح و تفصیل منطق کے موضوع سے خارج ہے
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
🔶 حواس باطنی یا وجدانیات
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
entities recognised by internal senses
حواس باطنی سے مراد ایسے حواس ہیں جو اندرونی طور پر انسان یا حیوان کے اندر پائے جاتے ہیں جن کا اعصابی نظام کے ساتھ کم از کم کچھ تعلق ہوتا ہے۔ یہ جانوروں کی داخلی تبدیلیاں کا احساس پیدا کرتے ہیں جیسے
◾ بھوک hunger
◾ پیاس thirst
◾ تھکاوٹ fatigue
◾ درد pain
◾ راحت comfort
◾ جذبات feelings
یہ مختلف بیرونی حواس کے اعمال اور اور ان کے ردعمل کو بھی سمجھتے ہیں ۔
ایک جاندار خواہ انسان ہو یا حیوان نہ صرف دیکھتا، سنتا یا کسی چیز کا ذوق و شوق وغیرہ نہیں رکھتا بلکہ یہ دیکھنے ، سننے اور ذائقہ چکھنے کے بعد ان کا احساس اور ان کی کیفیت کے فرق کا شعور بھی رکھتا ہے
یہ اندرونی حواس دراصل بیرونی حواس کے ذریعہ ہی کام کرتے ہیں ، جسے اکثر عقل و شعور کہا جاتا ہے
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
🔸1۔ حس مشترک common sense
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
جو حواس خمسہ سے معلومات حاصل کرتی ہے اور ان حاصل شدہ صورتوں کو جمع کر کے آگے پہنچاتی ہے
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
🔸2۔ خیال imaginative power
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
جو حس مشترک کا خزانہ ہے جس میں صورتیں جمع ہو کر غائب ہوتی ہیں مگر محفوظ رہتی ہیں
۔۔۔۔۔۔
✅ شبح phantasm
۔۔۔۔۔۔
جب کوئی انسان مادی چیزوں کو دیکھتا ہے ، تو وہ انھیں شبیہ یا شبیہات کی شکل میں تبدیل کر کے اپنے اندر محفوظ رکھتا ہے جسے (( شبح)) یا phantasm کہتے ہیں۔
۔۔۔۔۔۔۔
✅ دماغ brain
۔۔۔۔۔۔۔
اوپر بیان شدہ عکس و شبیہہ کے حصول کے کام کے لئے استعمال ہونے والا عضو دماغ ہوتا ہے۔
۔۔۔۔۔۔۔
✅ تخیل imagination
۔۔۔۔۔۔۔
تخیل ان شبیہہ کی تشکیل اور محفوظ رکھنے کا فعل ہے ، مختلف مواقع پر انھیں یاد کرنے
اور ان کو حیرت انگیز انداز میں جوڑنے کی
اس طرح نئی شبح تشکیل دینے اور
اور اس جدید ریکارڈ کو محفوظ رکھنے کا کام بھی تخیل ہی کہلاتا ہے۔
۔۔۔۔۔۔۔۔
✅تبدیلیاں modifications
۔۔۔۔۔۔۔۔
تخیل کا فقط تصاویر اور شبیہہ کا کام نہیں ہوتا بلکہ اور بھی بہت کچھ کیونکہ بعض اوقات ہمیں ذائقہ اور سونکھنے وغیرہ سے کوئی تصویر نہیں حاصل ہوتی۔ بلکہ وہ ایک خاص قسم کی ترمیمات یا تبدیلیاں modifications ہوتی ہیں۔
۔۔۔۔۔۔۔۔۔
🔶3۔ وہم illusion
۔۔۔۔۔۔۔۔۔
ایسی قوت جو محسوسات کے معانی جزئیہ کا ادراک کرتی ہے اور اپنے ادراک کے مطابق حکم لگاتی ہے تمام جسمانی قوتوں پر قابض ہوتی ہے اور بعض اوقات عقل کو گرفت میں کر کے غیر محسوس کو محسوس بنا کر پیش کرتی ہے
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
🔶4۔ قوت حافظہ the memory
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
ایسی قوت ہے جو ان معانی کی محافظ ہوتی ہے جو قوت وہم نے درک کیے ہوتے ہیں قوت حافظہ قوت وہم کے لئے خزانہ ہوتی ہے جس طرح قوت خیال قوت مشترک کے لئے خزانہ ہوتی ہے
میموری یا حافظہ یہ نام تخیلاتی قوت کے اس حصے کی نشاندہی کرتا ہے جو (( شبح )) کو محفوظ رکھتا ہے اور یاد رکھتا ہے
۔۔۔۔۔۔۔۔۔
✅ شناخت identification
۔۔۔۔۔۔۔۔۔
لیکن اس میں ایک اور کام کا اضافہ ہوتا ہے ، یعنی ، جو فکری طور پر نہیں ، موجودہ فہم و حواس اور سابقہ احساس کے ساتھ مماثلت Identity ہے۔
اس فیکلٹی کے ذریعہ
“بیل اپنے مالک کو جانتا ہے ، اور گدھے کو اپنے مالک کی پہچان ہوتی ہے ،”
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
🔶5۔ قوت متصرفہ estimative power
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
ایسی قوت جس کا کام قوت خیال اور قوت حافظہ کی صورتوں اور حاصل شدہ معانی کو جوڑنا اور بعض کو بعض سے جدا کرنا ہے
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
🔵الف۔ تعقل و تفکر intellect
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
فہم understanding ، یا ذہن mind دونوں تعقل کی اصطلاح کے صحیح معنی میں نہیں لئے جا سکتے۔
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
🔵ب۔ فہم اور تعقل میں فرق
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
قوت تعقل اپنے تصورات کو اشیاء کی مادی خوبیوں اور خاصیتوں qualities تک محدود نہیں رکھتی ، جبکہ فہم understanding کی اصطلاح کا فقط مادی خصوصیات تک اطلاق ہوتا ہے ،
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
🔵ت۔ وسعت expansions
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
قوت تعقل چیزوں کے مادی اور غیر مادی تشخص میں بھی داخل ہوجاتی ہے ، اور یہ ان تصورات یا نظریات کی نمائندگی کرتی ہے ،
مثلا درخت سے مراد درخت نہیں بلکہ اس کے اندر کی صلاحیتیں جیسے نمو اور افزائش وغیرہ جو سراسر غیر مادی immaterial ہو سکتی ہیں
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
🔵ث۔ عمومیت generalisation
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
اس کے علاوہ خاصہ property اور عرض Accident ، جیسے ، ‘رنگ’ ، ‘شکل ،’ ‘سائز’ پر غور کرنا قوت تعقل کا کام ہے ، لیکن اس کو صرف اس انفرادی رنگ ، شکل ، یا سائز پر غور کرنے کی ضرورت نہیں ہے ، بلکہ اس کو عمومات و کلیات universals کی شکل میں تخریج کرنا بھی تعقل کا کام ہے
مثلا قوت تعقل رنگ کے جوہر essence پر غور کرسکتی ہے
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
🔵ج۔ قوت فیصلہ judgment
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
خیالات ideas کو سمجھنے کے علاوہ ، عقل حتمی فیصلہ کا کام بھی کرتی ہے۔ یعنی ، یہ ایک ساتھ دو نظریات کا موازنہ کر سکتی ہے اور ان کے دمیان اتفاق یا اختلاف پر رائے دے سکتی ہے۔ عقل کے اس عمل کو فیصلہ judgment کہتے ہیں۔
۔۔۔۔۔۔۔۔
🔵ح۔ توجیہ Reasonings
۔۔۔۔۔۔۔۔
توجیہ یا وجہ اور سبب بیان کرنا
قوت تعقل اور قوت فیصلہ سے علیحدہ کوئی صلاحیت نہیں ہے۔ بلکہ یہ قوت تعقل کا فعل یا قوت فیصلہ کا دوسرے جزوی فیصلوں judgments سے اخذ کردہ نیا فیصلہ ہوتا ہے
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
🔵خ۔ شعور consciousness
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
شعور ہماری اپنی داخلی سرگرمیوں کو سمجھنے کی تفکرانہ intellectual power طاقت کا نام ہے ، خواہ عقل و ارادے کی سرگرمی ہو یا ہمارے اندرونی حواس کی۔
شعور ہمارے اپنے کاموں کا داخلی اضطراری تاثر ہوتا ہے ،
جیسے اداکار actor اپنی اداکاری کے بعد ڈرامہ اور پکچر میں خود کو دیکھتا ہے
بالکل ہم بھی جب اپنے افعال کا عکس reflection اپنے سوچ اور حواس باطنی میں دہراتے ہیں تو اس سے غلط و صحیح کے شناخت ہوتی ہے
لیکن جب ہم عکاسی Refutations کرتے ہیں تو ہمارا ذہن یہ سمجھ جاتا ہے کہ ہم سوچ رہے ہیں اور محسوس کر رہے ہیں۔
خود ہی اپنے اعمال پر ، ذہنی طور پر پیچھے موڑنے سے۔ عکاسی کرنا یقینا ہمارے علم کا آغاز نہیں ہے۔
کیونکہ ہمیں یہ سمجھنے سے پہلے پہلے سوچنا اور محسوس کرنا چاہئے کہ ہم سوچتے ہیں اور محسوس کرتے ہیں۔ لیکن جب ہم اپنے علم کی جانچ پڑتال کرتے ہیں تو ، خود پر یہ عکاسی ہمارے مطالعے کے عمل میں جانچ پڑتال کی جانے والی پہلی حرکت عقلی شمار ہوتی ہے۔
اور اس کے بعد اور حرکات movements بھی ہیں
👈 المختصر اس تعقل کی طاقت کے ذریعہ انسان تجریدی خصوصیات abstract entities تک رسائی حاصل کرتا ہے۔ اور چیزوں کی انفرادیت Individuality کو سمجھتا ہے اور اسی کا نام علم knowledge ہے۔
از غلام نبی قادری نوری
ریپلائی کیجیئے