قدیم یونانی منطق کی تاریخ

👈 پہلا دور ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ اس دور میں فقط دہرے دلائل کے اوپر کام ہوا تاکہ سچائی اور جھوٹ کی نشاندہی ہو سکے یہ دور 400 قبل مسیح تک جاری رہا منطق اپنے نظم و ضبط کے اعتبار سے منطقی طریقوں اور استدلال کے نمونوں کو استعمال کرتے ہوئے خاص اصولوں کی تحت ( جن میں جملوں کی نحو اور اصطلاحات بھی شامل ہیں) صحیح فکر کی کھوج رکھنے والا قیمتی علم ہے 🔸 یونانی اور رومن تاریخی آثار میں ، منطق کے کچھ عناصر کی بحث و مباحثے اور اس کے طریقوں اور اصولوں پر توجہ دینے کا زمانہ پانچویں صدی قبل مسیح کے آخر کو سمجھا جاتا ہے

👈 پہلا دور ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ اس دور میں فقط دہرے دلائل کے اوپر کام ہوا تاکہ سچائی اور جھوٹ کی نشاندہی ہو سکے یہ دور 400 قبل مسیح تک جاری رہا منطق اپنے نظم و ضبط کے اعتبار سے منطقی طریقوں اور استدلال کے نمونوں کو استعمال کرتے ہوئے خاص اصولوں کی تحت ( جن میں جملوں کی نحو اور اصطلاحات بھی شامل ہیں) صحیح فکر کی کھوج رکھنے والا قیمتی علم ہے 🔸 یونانی اور رومن تاریخی آثار میں ، منطق کے کچھ عناصر کی بحث و مباحثے اور اس کے طریقوں اور اصولوں پر توجہ دینے کا زمانہ پانچویں صدی قبل مسیح کے آخر کو سمجھا جاتا ہے

 قدیم یونانی منطق کی تاریخ 🔵
ancient Greece logic
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
اس تاریخ کو ہم دو حصوں میں تقسیم کر سکتے ہیں

الف ۔ ما قبل ارسطو Before Aristotle

1۔ پہلا دور First Period
2۔ دوسرا دور Second Period

ب ۔ ارسطو ما بعد ارسطو After Aristotle

ا۔ مشائین Peripatetics
2۔جدلیات dialecticians
3۔رواقيت The Stoics
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
الف ۔ ما قبل ارسطو Before Aristotle
👈 پہلا دور
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
اس دور میں فقط دہرے دلائل کے اوپر کام ہوا تاکہ سچائی اور جھوٹ کی نشاندہی ہو سکے یہ دور 400 قبل مسیح تک جاری رہا

منطق اپنے نظم و ضبط کے اعتبار سے منطقی طریقوں اور استدلال کے نمونوں کو استعمال کرتے ہوئے خاص اصولوں کی تحت ( جن میں جملوں کی نحو اور اصطلاحات بھی شامل ہیں) صحیح فکر کی کھوج رکھنے والا قیمتی علم ہے

🔸 یونانی اور رومن تاریخی آثار میں ، منطق کے کچھ عناصر کی بحث و مباحثے اور اس کے طریقوں اور اصولوں پر توجہ دینے کا زمانہ پانچویں صدی قبل مسیح کے آخر کو سمجھا جاتا ہے۔

🔸سوفسٹس ، اور بعد میں افلاطون (چوتھی صدی کے شروع میں) نے جملے کے تجزیے ، سچائی اور غلطیوں میں دلچسپی ظاہر کی ،

🔸پروٹوگورس Protagoras (485–415 BCE)

اس نے جملوں کا تجزیہ کرنا شروع کیا جس میں جملہ کو متمنی (خواہش) ، سوالیہ ، جوابیہ اور حکمیہ وغیرہ میں تقسیم کیا

🔸السیڈ ماس Alcidamas (چوتھی صدی ق م)

یہ گوریاس کے شاگرد تھے اس نے دعوی (phaisis) ، انکار (apophasis) ، سوال اور خطاب کو جملے کی اقسام کے طور پر بیان کیا

🔸اینٹی ستھینس
Antisthenes (mid-5th–mid-4th cent.)

اس نے ایک اصول بنایا جو اس بات کی نشاندہی کرتا ہے کہ چیز کیا تھی یا کیا ہے مطلب زمانے کی شناخت ہو سکے
نیز یہ بتایا کہ گفتگو یا جملہ میں سچائی کیسے دیکھی جائے
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
الف ۔ ما قبل ارسطو Before Aristotle
👈 دوسرا دور
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
جس میں دلیل کے نمونے اور درست اشارہ

🔸زینو (پیدائش: 490 قبل مسیح)

اس دور میں زینو کا خاص انداز جس میں وہ ایک مخالف کے خیال کی تردید کرتا تھا وہ چیزوںکی دوسری چیزوں سے مماثلت اور شباہت بیان کرتا تھا پھر اپنے مخالف کی دلیل کو رد کرتا تھا مگر اس دور میں منطقی طریقہ کار Logical procedure نہیں وجود میں آیا تھا

🔸سقراط (470–399)

اس نےعلم و دانش کے میدان میں قدم رکھا۔ تو اس وقت سوفسٹ نظریات زیادہ مشہور تھے مگر اس کے فلسفی اور منطقی نظریات مختلف اور معیاری ہونے کے سبب سوفسٹ مومنٹ کا تقریبا خاتمہ ہو گیا
اس کا انداز بالکل یگانہ تھا وہ ہمیشہ سوال و جواب کے ذریعہ مسئلہ کو حل کرتا تھا اور جو اس کا اپنا موقف یا دعوی ہوتا تھا اسی سوال جواب کے استدلال سے ثابت کر دیتا تھا

🔸افلاطون (347 ۔427 ق م )

سقراط کا شاگرد افلاطون تھا جس نےسقراط کے تجربات کی حفاظت کی ۔اور اشیاء کی تعریف کرنے کے لئےجنس و فصل کا سہارالیا کرتا تھا

افلاطون کے دور میں مغالطوں کا ایک بہت بڑا مجموعہ زبان زد عام تھا۔ اس طرح کی منطقی پہیلیاں حل کرنے کی کوششوں میں بھی منطقی اصطلاحات کے اندر ارتقاء ہوئی
اور درست اور باطل دلائل کے مابین فرق پر توجہ دینے سے منظر نامے کو صحیح حد تک سمجھا جا سکتا تھا
آخر میں ، یہ ممکن ہے کہ 5 ویں صدی قبل مسیح میں شروع ہونے والی یونانی ریاضی میں استقراء اور ثبوت کی تشکیل نے ارسطو کی علمی سائنس کے لئے ایک الہامی کام سمجھا جاتا ہے۔

۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
ب ۔ ارسطو ما بعد ارسطو After Aristotle
ا۔ مشائین Peripatetics
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

🔸ارسطو (ارسطا طا لیس 322 ۔384 ق۔م )

افلاطون کا شاگرد ارسطو تھا ارسطو نے ایسا دلکش کام کیا کہ اس کی منطق چوتھی صدی سے انیسویں صدی تک باقاعدہ نصابوں کا حصہ رہی

ارسطو نے پہلی مرتبہ علم منطق کو آٹھ ابواب میں تدوین کیا جو یہ ہیں:

1 ۔ قاطیغوریاس (مقولات عشرہ) categories
2۔ باری ارمیناس (قضایا) statements
3۔ انولوطبقای اول (قیاس) Syllogistic
4۔ انولوطبقای دوم (برہان) reasoning
5۔ طوبیقا (جدل) Dialectics
6۔ ریطوریقا (خطابہ) Rhetoric
7۔ سوفیسطیقا (مغالطہ) Fallacy
8۔ بوطیقا (شعر) Poetics

🔸تھیوفراسٹس (c. 371–c. 287 BCE)

جو کہ ارسطو کا بہترین شاگرد تھا اس نے استاد کے علمی کام پر بہت ساری تصانیف لکھیں

🔸یودیمس (چوتھی صدی کے آخر)

اس نے ارسطو کی روش کے مطابق تحليلات و تجزیات ، خطابت اور مقولات پر کتابیں لکھی اور ان تمام جگہوں کی تشریح کی جہاں ارسطو فقط اشارے کنائے میں بات کر گیا تھا

👈 مشائین Peripatetics

ارسطو کے بعد ایک خاص گروہ پیدا ہوا جنہوں نے فلسفہ و منطق میں ارسطوئی نظریات میں کام کیا اور اس کی اگے ترویج کی
ان کے نزدیک یہ علم آلہ یاtool یا آرگنون Organon کی حیثیت رکھتا ہے اور دوسرے علوم کے حصول کا ذریعہ ہے
لہذا اسے بطور روایتی نظم و ضبط traditional order میں تبدیل کیا گیا جیسے
1۔ مقولات the Categories
2۔ تشریح De Interpretatione
3۔ پیشگی تجزیات Prior Analytics
4۔ ملحقہ تجزیات Posterior Analytics
5۔ عنوانات Topics
6۔ سوفسطائی تردیدات Sophistical Refutations

مقولات اور ملحقہ تجزیات کے کچھ حصوں کو آج منطق کی بجائے مابعدالطبیعات metaphysics ، علم الکلام epistemology اور سائنس کا فلسفہ سمجھا جاتا ہے

۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
ب ۔ ارسطو ما بعد ارسطو After Aristotle
2۔ جدلیاتی منطق dialecticians
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

چوتھی صدی سے تیسری صدی کے نصف تک
 ڈائیڈورس Didorus
کرونس Cronus
 اور فیلو Philo
نے مل کر جدلیاتی منطق کی بنیاد رکھی اور منطق کے روایتی انداز کو بدل کر propositional logic کی شکل میں ترقی دی
فلو Philo نے شرطیہ جملوں کے قیاس سے سچائی تلاش کرنے کی کوشش کی اور اس کے لئے اصول مرتب کئے

منجملہ یہ تینوں منطقی چار طریقوں پر اعتماد رکھتے تھے کہ جس کے ذریعے کسی مسئلہ یا دعوی Proposition کو نسبت دی جا سکتی ہے

 1۔امکان possibility
 2۔ممتنع یا غیر امکان impossibility
 3۔ضروری necessity
 4۔غیر ضروری non-necessity

۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
ب ۔ ارسطو ما بعد ارسطو After Aristotle
3۔ رواقيت The Stoics
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

👈 رواقیت (Stoicism)

فلسفہ کا ایک مکتب خیال جو تیسری صدی قبل مسیح میں زینون (Zeno) نے قائم کیا تھا۔ اس کا یہ نام اس لیے پڑا کہ اس فلسفہ کے حامی پہلی مرتبہ ایتھنز میں اسٹواپویسل (Stoa Poccile) میں ملے تھے اور یہاں زینون نے اپنا فلسفہ بیان کیا تھا۔ اس نے ارسطو افلاطون اور سقراط تینوں کے نطریات سے استفادہ کیا تھا

🔸زنون رواقی Zeno (260 ۔350 ق۔م)

اس نے ارسطو کے مباحث کوجا ری رکھا اور اس نے (معرف) اور (قیاس شرطی) کے مباحث کو اضافہ کیا۔
اسے رواقیت کا بانی سمجھا جاتا ہے اس نے ڈیوڈورس کے ساتھ تعلیم حاصل کی تھی۔
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
🔸 کلیانتس (– 33–-२22)

یہ ذنوں Zeno اور ڈیوڈورس کا جانشین تھا اس نے ماضی کی ہر سچائی کو ضروری قرار دیتے ہوئے اس کو حل کرنے کی کوشش کی اور متضادات ، جدلیات ، دلیل کے طریقوں اور پیش گوئوں پر کتابیں لکھیں۔ دونوں فلسفیوں اور منطقیوں سمیت اس نے بھی منطق کے علم کو ایک خوبی سمجھا اور اسے بڑی عزت کے ساتھ تھام لیا ، لیکن ایسا لگتا ہے کہ وہ تخلیقی منطق پسند نہیں کرتے تھے۔

۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

🔸کریسی پس Chrysippus ( 279 – 206 BC)

منطق کی ابتدائی ابحاث Chrysippus نے شروع کیں وہ ایتھنز میں بطور ایک نوجوان طالب علم کے آیا اور رواقی سکول میں پڑھنے لگا بلا شبہ منطق کی تاریخ کا دوسرا عظیم منطقی تھا اس کے بارے میں یہ کہا گیا جاتا تھا کہ اگر دیوتا کوئی منطق استعمال کرتے ہیں تو وہ یہی ہے جو کریسی پس کے پاس ہے اس نے منطق پر 300 کتابیں لکھی
اس کے مضامین آج تک کے مسائل سے بھی فائدہ مند ہیں
جیسے
خطابت کا فعل speech act theory
جملہ کا تجزیہ sentence analysis
واحد جمع کے تاثرات singular and plural expressions
پیشنگوئی یا محمولات کی اقسام types of predicates
جدول indexicals
وجودی مسائل یا دعوے existential propositions
 جملوں کے حروف رابطہ sentential connectives
 منفیات negations
 تخفیفات disjunctions
 شرطیات conditionals
 منطقی نتائج logical consequence
 صالح استدلال کی اشکال valid argument forms
 استنتاجی نظریہ theory of deduction
 اقتراحی منطق propositional logic
 ماڈل منطق modal logic
 زمانہ سے متعلق منطق tense logic
 علمیاتی یا معرفی منطق epistemic logic
 فرضیہ منطق logic of suppositions
 التزامی یا اساسی منطق logic of imperatives
 مبہم منطقی قضایا ambiguity logical paradoxes
( in particular the Liar the Sorites )

۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

🔸فرفوریوس صوری (233 ۔304 ق۔م)

اس نے زنون کے بعد ارسطو کی کتاب پر شرح لکھی اور ایک مقدمہ بعنوان مدخل کا اضافہ کیاجو کلیات خمس کے مباحث پر مشتمل تھا۔اس کے بعد یہ بحث ایک مباحث منطقی اور ایساغوجی مباحث کے نام سےمشہور ہوا۔

🔸سیسرو Cicero (پہلی صدی عیسوی )

🔸اپیکٹیٹس Epictetus (دوسری صدی عیسوی )

🔸گیلن Galen (129–199 or 216 CE)

اس نے ایک معالج کی حیثیت سے زیادہ شہرت حاصل کی۔ اس نے پیریپیٹک اور اسٹوک دونوں اساتذہ کے ساتھ منطق کا مطالعہ کیا ، اور طب میں اس نے کہا کہ جب تک کسی نظریہ کو منطقی مظاہر و ادلہ سے ثابت نہ کیا جائے اسکے کچھ حصوں سے بھی فائدہ نہ اٹھایا جائے۔ اس نے ارسطو ، تھیوفراسٹس ، یوڈیمس اور کرسیپپس کے منطقی کاموں پر تبصرے بھی مرتب کیے۔
اس نے رواقی منطق اور ارسطو کے قیاس پر بھی تبصرے لکھے اس کے کام کو آج بھی سراہا جاتا ہے

🔸اپولیس Apuleius دوسری صدی عیسوی
اس نے لاطینی زبان میں کتابیں لکھیں

🔸پلاٹونسٹ السینس Platonist Alcinous
دوسری صدی عیسوی
اس نے Handbook of Platonism کے عنوان سے کتاب لکھی اس نے افلاطونی منطق کے احیاء کا کام کیا

👈 تیسری اور چھٹی صدی عیسوی کے درمیان کسی وقت ، اسٹوک منطق یا رواقی منطق غائب ہوگئی ،
صرف 20 ویں صدی میں تجویز کردہ منطق یا اقتراحی منطق یا افتراضي منطق
propositional logic
کی (دوبارہ) دریافت کے بعد ، اسے زندہ کیا گیا
مگر ابھی تک اس کے کوئی اصل آثار میسر نہیں ہیں