منطق قیاسی

فرض کریں پانچ رومال ہیں 3 سفید اور 2 سرخ ⬅ تین دوست بلترتیب ایک سیڑھی پر بیٹھے ہیں ✔سب سے اوپر اسلم ✔ پھر درمیان میں اکرم ✔ پھر سب سے نیچے جعفر ⬅ جعفر کسی کو نہیں دیکھ رہا ⬅ اکرم جعفر کو دیکھ رہا ہے ⬅ اسلم ، اکرم اور جعفر دونوں کو دیکھ رہا ہے ⬅ادھر ادھر دیکھنے کی اجازت نہیں ہے ⬅ تینوں کی آنکھیں بند کروکر ایک ایک رومال سر پر رکھ دیا

فرض کریں پانچ رومال ہیں 3 سفید اور 2 سرخ ⬅ تین دوست بلترتیب ایک سیڑھی پر بیٹھے ہیں ✔سب سے اوپر اسلم ✔ پھر درمیان میں اکرم ✔ پھر سب سے نیچے جعفر ⬅ جعفر کسی کو نہیں دیکھ رہا ⬅ اکرم جعفر کو دیکھ رہا ہے ⬅ اسلم ، اکرم اور جعفر دونوں کو دیکھ رہا ہے ⬅ادھر ادھر دیکھنے کی اجازت نہیں ہے ⬅ تینوں کی آنکھیں بند کروکر ایک ایک رومال سر پر رکھ دیا

قیاس منطقی
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
فرضی ذہنی سرگرمی ۔۔۔۔

 فرض کریں پانچ رومال ہیں 3 سفید اور 2 سرخ
 تین دوست بلترتیب ایک سیڑھی پر بیٹھے ہیں
سب سے اوپر اسلم
 پھر درمیان میں اکرم
 پھر سب سے نیچے جعفر
 جعفر کسی کو نہیں دیکھ رہا
 اکرم جعفر کو دیکھ رہا ہے
 اسلم ، اکرم اور جعفر دونوں کو دیکھ رہا ہے
ادھر ادھر دیکھنے کی اجازت نہیں ہے
 تینوں کی آنکھیں بند کروکر ایک ایک رومال سر پر رکھ دیا

پھر ان سے سوال کیا کہ آنکھیں کھول کر بتائیں آپ کے سر پر کون کون سے رنگ کا رومال ہے؟
 اسلم۔۔۔( نیچے دونوں کے سر پر دیکھ کر) مجھے نہیں پتہ
 اکرم ۔۔۔ (جعفر کی طرف دیکھتے ہوئے) ۔۔۔ میرا رومال سفید ہے
 جعفر۔۔۔۔۔ فورا بتا دیتا ہے میرا رومال لال ہے

۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
👈 اس سرگرمی activity کو دو چار دفعہ سوچیں کہ ایسے answers کیسے دیئے گئے؟ اور پھر اس کی روشنی میں درجہ زیل نکات کو سمجھنے کی کوشش کریں
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

🌟 پہلے سے جمع شدہ معلومات information کے ذریعہ کسی نتیجہ conclusion تک پہنچنے کے لئے ایک ذہنی عمل کے تحت کسی مجہول کو معلوم میں تبدیل کرنے کو “فکر” perception کہتے ہیں

🌟 فکر ذہن کا کام اور کوشش کا نام ہے جبکہ قیاس مضمون فکر ہے جو چند منظم اور ارتباط کے حامل قضیوں سے تشکیل پاتا ہے

🌟قضیہ اور جملہ میں فرق ہے قضیہ اس جملہ کو کہتے ہیں جو سچا یا جھوٹا ہو سکتا ہو

🌟 مشاہدات observation فقط معلومات کا ذریعہ ہوتے ہیں ذہن ظاہری حسوں سے معلومات جمع کرنے کے علاوہ کوئی کام نہیں کرتا

🌟 تجربات experiments دراصل قیاس خفی ہوتے ہیں جنہیں ذہن خود بخود لاشعوری طور پر بناتا رہتا ہے جبکہ ان تجربات کو استقراء نہیں کہہ سکتے ہیں
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
🌟 عقل کی حرکت تین طرح کی ہوتی ہے

🔸 1۔ افقی horizontal

کسی ایک نقطہ سے اپنے ہی ہم نقطہ کی طرف جیسے جزئی سے جزئی کی طرف
اسے اصطلاح میں تمثیل analogy کہتے ہیں

🔸 2۔ صعودی Ascending

کسی ایک نقطہ سے بالائی نقطہ کی طرف جیسے جزئی سے کلی کی طرف یا خاص چیز سے عام کی طرف
اسے اصطلاح میں استقراء Induction کہتے ہیں

🔸 3۔ نزولی descending

کسی ایک نقطہ سے زیریں سمت حرکت عقل کو نزولی کہیں گے جیسے کلی سے جزئی کی طرف یا عام سے خاص کی طرف
اسے اصطلاح میں قیاس Syllogism کہتے ہیں
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

 حکیم ارسطو کے مطابق ۔۔۔ ایسی صورتحال جس میں کچھ خاص چیزوں کو پہلے سمجھا یا spose کیا جا چکا ہو پھر ان کو ایسے ترتیب دیا جائے کہ ان سے ایک واضح نتیجہ حاصل ہو جائے جو ابھی معلوم نہ ہو

 وہ قول مرکب compound جو دو قضیوں سے مل کر بنتا ہے اور ان دو قضیوں Statements کو تسلیم accept کرنے سے ایک تیسرا قضیہ Statement تسلیم کرنا پڑتا ہے
 ہر انسان جاندار ہے
ہر جاندار جسم رکھنے والا ہوتا ہے
لہذا ہر جاندار جسم رکھنے والا ہوتا ہے
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
🔵 مقدمہ Premise
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
وہ قضیہ جس سے قیاس بنتا ہے
جیسے ہر جاندار جسم رکھنے والا ہوتا ہے
یہ دو چیزوں پر مشتمل ہوتا ہے
الف۔ صغری minor Premise
قیاس کا وہ مقدمہ جس میں اصغر یعنی موضوع ہو
ب۔ کبری major premise
قیاس کا وہ مقدمہ جس میں اکبر یعنی محمول ہو
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
🔵 نتیجہ conclusion
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
وہ قضیہ جو دو مقدمات کو تسلیم کرنے کے بعد حاصل ہوتا ہے
یہ دو چیزوں پر مشتمل ہوتا ہے
الف۔ اصغر ۔۔۔ موضوع subject جیسے انسان
ب۔ اکبر ۔۔۔۔ محمول object جیسے جسم والا
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
🔵 حد اوسط middle term
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
قیاس کے دونوں مقدمات میں جو اصغر و اکبر کے علاوہ ہے یا جس کا ذکر دونوں مقدموں میں ہوا ہے جیسے جاندار

middle term is excluded from the conclusion. Example
“All A is C; all B is A; therefore all B is C.”

۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
🔵 شکل Model
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
صغری اور کبری کو ترتیب دینے سے جو صورت حاصل ہو

 ہر انسان جاندار ہے اصغر + حد اوسط
ہر جاندار جسم رکھنے والا ہوتا ہے حد اوسط + اکبر
لہذا ہر انسان جسم رکھنے والا ہوتا ہے اصغر + اکبر

۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
🔴 شکل کی اقسام ۔۔۔۔۔
designs of model
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
شکل کی چار اقسام ہیں
Forms or models are in 4 categories

🔸1۔ حد اوسط صغری میں محمول object اور کبری میں موضوع subject
 ہر انسان ناطق ہے
 ہر ناطق جسم والا ہے
🔸 2۔ حد اوسط دونوں میں محمول object
 ہر انسان جاندار ہے
 کوئی پتھر بھی جاندار نہیں
🔸 3۔ حد اوسط دونوں میں موضوع ہو subject
 ہر انسان جاندار ہے
 بعض انسان لکھنے والے ہیں
🔸 4۔ حد اوسط صغری میں موضوع subject اور کبری میں محمول object ہو
 ہر انسان جاندار ہے
 بعض لکھنے والے انسان ہیں

🌟 نوٹ :۔ نتیجہ ہمیشہ ارزل کے تابع ہوتا ہے

 اگر مقدمات موجبہ positive سالبہ Negative ہو تو نتیجہ ہمیشہ سالبہ Negative ہو گا
 اگر مقدمات کلیہ universal جزئیہ Single ہو تو نتیجہ جزئیہ Single ہو گا

👈 موجبہ سالبہ کے اعتبار سے
Forms according to positive and negative

Statement -1 Statement- 2 Conclusion

Positive(+ve) Positive(+ve) Positive(+ve)

Positive(+ve) Negative(-ve) Negative(-ve)

Negative(-ve) Positive(+ve) Negative (-ve)

Negative(-ve) Negative(-ve) Negative(-ve)

۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
🔵قیاس کی اقسام Kinds of Syllogism
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
👈 الف۔ مادہ کے اعتبار سے
Kinds according to articles

🔸1۔ برھان یا حجت argumentation

جب استدلال دو یقینی قضیوں کو ملا کر ترتیب دیا جائے اور نتیجہ بھی یقین پر مبنی ہوتا ہے اسے قیاس برھان یا argumentative Syllogism کہتے ہیں
جیسے کل ہمیشہ جزو سے بڑا ہوتا ہے ایک یقینی قضیہ ہے

🔸 2۔ جدل discussion

ایسا قیاس جو مشہور قضیوں یا مسلم قضیوں پر مشتمل ہو اس میں دوسرے کی رائے دیکھ کر نتیجہ دیا جاتا ہے خواہ استدلال کرنے والے کے نزدیک درست ہو یا نہ
اسکے کئی طریقے methods ہو سکتے ہیں جیسے question answer وغیرہ

🔸 3۔ خطابت speech or lecture

ایسا قیاس جس میں جمہور کی رائے کو اس طرح پیش کیا جائے کہ مخاطب افراد میں بقدر امکان تصدیق یا اعتقاد یا متفق convince ہو جائیں یا کم از کم اس موقف کا ان میں رجحان اور میلان پیدا ہو جائے
یہ مخاطب کی نفسیات یا ضمیر یا وجدان کو سامنے رکھتے ہوئے کوئی مسلم اقوال یا عبارات یا مقبول آراء accepted universal statements کے ذریعہ ہوتا ہے

🔸 4۔ شعر Poetry

یہ خیالی کلام imaginary speech ہوتا ہے جس میں وزن اور کافیہ و ردیف کے ذریعہ مشجع کیا جاتا ہے تاکہ سامع کے لئے پر تاثیر ہو اس کے موضوعات متنوع ہیں
جیسے قومیت۔ مذہب۔ شخصیت ۔ جنسیت۔ رومانویت و تہذیب نفس

🔸 5۔ مغالطہ Fallacy

 مغالطہ غالَطَ عربی لفظ سے نکلا ہے جس کا مطلب ایک دوسرے کو دھوکا دینے کی کوشش کرنا ۔۔۔
 یا ایسا قیاس جس میں مشتبہ اور وھمی قضیوں کو ملا کر غلط نتیجہ نکالا جائے
 گویا جھوٹ اور سچ کو ملا کر نتیجہ نکال کر دینا

۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

👈 ب۔ صورت و شکل کے اعتبار سے
Kinds of Syllogism according to models

🔺 1۔ قیاس اقترانی
Conjunctive Syllogism

جس کے مقدمات میں یا ان مقدمات کی نقیض میں نتیجہ ذکر نہ ہو

اس کی دو قسمیں ہیں
🔹 الف۔ حملی
simple or Declarative Sentences
وہ قیاس جو دو حملیوں سے مل کر بنے

🔹ب۔ شرطی
Conditional sentences

🔸جب دونوں مقدمات Premises میں کوئی قضیہ شرطی ہو
🔸جب کبھی قیاس کا نتیجہ دونوں مقدموں میں سے کسی ایک مقدمہ میں مجتمع ہو اور فرق اتنا ہو کہ
“اگر”
“لیکن”
“جب کبھی”
جیسے الفاظ بھی اس کے ہمراہ ہوں

 اگر لوہا دھات ہے تو حرارت سے پھیل جائے گا
 لیکن لوہا دھات ہے
 پس وہ حرارت سے پھیل جائے گا

👍 Forms in english language

🔸 First Conditional Sentences

If you set your mind to a goal, you’ll eventually achieve it.
If a certain condition is true, then a particular result happens.

🔸Second Conditional Sentences

If I owned a zoo, I might let people interact with the animals more

🔸Third Conditional Sentences

If I had cleaned the house, I could have gone to the movies.

🔺 2۔ قیاس استثنائی
Exceptional Forms of Statements

قیاس جس کا ایک مقدمہ شرطیہ اور دوسرا حملیہ ہو اور اس میں صرف استثناء لیکن ہو
نیز نتیجہ یا نقیض نتیجہ قیاس میں مذکور ہو جیسے
 اگر سورج نکل گا تو دن موجود ہو گا
 لیکن سورج نکل گیا
 گویا دن موجود ہے